Dlaczego zegarki mechaniczne tykają i jak działają?

Wyjaśnimy, jak działa zegarek mechaniczny
Facebook
LinkedIn

Zegarki mechaniczne są ucieleśnieniem prawdziwej sztuki zegarmistrzowskiej, wynikiem wiedzy, pomysłowości i 600 lat wyrafinowania. Robią dokładnie to, co robią inne zegarki – odmierzają czas. Do swojego działania wykorzystują energię sprężyny napędowej oraz skomplikowany mechanizm szeregu doskonale współpracujących kół zębatych. Efektem niewielkiej, a zarazem niezwykle skomplikowanej konstrukcji jest nie tylko kojące tykanie, ale także precyzyjny ruch wskazówek na tarczy. Aha, a wiesz, dlaczego tak naprawdę tykają? Przeprowadzimy Cię przez fascynujące tajemnice świata zegarmistrzostwa: przybliżymy Ci zegarki mechaniczne.

Treść artykułu

Co to jest zegarek mechaniczny

Zegarki mechaniczne są wyposażone w mechanizm mechaniczny, to znaczy mechanizm, który nie potrzebuje baterii ani innego podobnego źródła energii do swojego napędu. Zegarek ten działa dzięki regularnemu nakręcaniu koronki, co zapewnia 24-48 godzin regularnego tykania. Zegarki mechaniczne nie zawierają więc żadnej elektroniki, wszystko działa dzięki precyzyjnie skonstruowanej mechanice. To czyni je fascynującymi nie tylko dla znawców i kolekcjonerów, ale także dla zwykłych użytkowników.

Elementy zegarka mechanicznego

Podstawowe elementy mechanizmu mechanicznego

Aby chociaż częściowo zrozumieć tajemnicę działania zegarka mechanicznego, musimy najpierw zapoznać się z kluczowymi elementami mechanizmu:

  •     sprężyna główna – źródło energii zegarka, nakręcana jest poprzez obrót koronki, magazynowana jest w wirowniku,
  •     koło zębate – układ kół zębatych, służących do przenoszenia energii ze sprężyny,
  •     koło krokowe – kontroluje przepływ energii ze sprężyny głównej i zapobiega jej wyzwoleniu, odpowiada za tykanie zegarka,
  •     koło zamachowe (oscylator) – steruje interwałami, w jakich porusza się cały układ zębaty, a wraz z nim wskazówki zegarka (dzieli czas na poszczególne segmenty).

Jak działa zegarek mechaniczny

Aby wskazówki na tarczy poruszały się, energia ze sprężyny musi być przekazywana w odpowiedni sposób do kół zębatych. Dla lepszego zrozumienia podzielimy cały ten proces na kilka części. W zegarku oczywiście dzieje się to w sposób ciągły i bez przerwy podczas chodu.

Naciągnięcie sprężyny głównej

Podczas gdy zegarki automatyczne mają uzwojenie sprężyny zabezpieczone przez rotor, w przypadku zegarków mechanicznych sprężyna główna jest nakręcana ręcznie przez koronkę. W ten sposób nawinięta sprężyna wytwarza napięcie, które oddziałuje na wirowniku. Obrót kolumny wprawi w ruch cały układ kół zębatych.

Przesyłanie i dystrybucja energii

Bez regulacji sprężyna po prostu by wystrzeliła, a rezultatem byłby tylko krótki i bardzo nieprecyzyjny ruch. Dlatego energia przekazywana jest poprzez system kół zębatych. Każde koło zębate składa się z dwóch kół o różnej wielkości, umieszczonych na wspólnej osi. Dzieje się tak, aby koła mogły napędzać wzajemnie swoje wały zębate i przekazywać energię ruchu.

Wirownik wprawia w ruch koło minutowe, które obraca się raz na godzinę. Energia przechodzi do koła pośredniego, które porusza drugim kołem, obracając się z prędkością 1x na minutę. Kółko centralne obraca się wokół własnej osi tylko raz na 12 godzin i zapewnia ruch wskazówki godzinowej. Ruch koła zębatego zegarka mechanicznego jest regulowany przez koło krokowe. Nie posiada klasycznych zębów na obwodzie, lecz ma wypustki w kształcie buta, w które zaczepiane są występy kotwicy w kształcie litery T. Kotwica jest dodatkowo połączona z kołem zamachowym. To rozprowadza energię ze sprężyny głównej i utrzymuje tykanie zegarka.

Regulacja chodu zegarka

Koło zamachowe odpowiada za regulację ruchu zegarka – innymi słowy za podział czasu na sekcje takie jak sekundy, minuty i godziny. Określa prędkość, z jaką musi się obracać koło zębate, aby wskazówki poruszały się prawidłowo, a zegarek mechaniczny wskazywał prawidłowy czas. Koło zamachowe jest połączone z kołem krokowym za pomocą kotwicy. Wewnątrz znajduje się bardzo cienka sprężynka o precyzyjnej długości, która dzięki energii z kół zębatych regularnie pulsuje, regulując ruch koła zamachowego i pracę przekładni. Dzieje się tak za sprawą pinezki, na której wale zamocowane jest koło zamachowe. Impuls z koła zamachowego jest przenoszony do kotwicy przez ten sworzeń. Zatrzymuje się i uruchamia koło krokowe ramionami z odpowiednią częstotliwością.

Cały układ kół zębatych jest zawsze obliczony i zaprojektowany tak, aby każde koło napędzające wskazówkę obracało się z odpowiednią prędkością. Jest to przemyślany i złożony mechanizm, dlatego tak wspaniale jest go zrozumieć i posiąść. Z tego też powodu zegarki mechaniczne mają swoich entuzjastów nawet w XXI wieku.

Podobał Ci się artykuł? Nie zapomnij go udostępnić.

Facebook

NAJNOWSZE ARTYKUŁY​